דגים לחג השבועות

חג שבועות שמח וקריאה מהנה! מיכאל

 

בשנים האחרונות נפתחות יותר תוכניות הסבה לתואר שני בעבודה סוציאלית. למי שלא מכיר, ההסבה לתואר שני מגלמת בתוכה כבר את התואר הראשון ה״קליני״, כלומר בסיום ההסבה הסטודנט מוכשר כעו״ס לכל דבר. שלא כמו בתוכניות אחרות לתואר שני בעבודה סוציאלית, אליהן אפשר להתקבל גם אם אינכם עו״סים בתואר הראשון (למשל, בתחום הארגוני). כלל לא הייתי מודע לכך שבוגרי התכנית מופלים לרעה בשכר וכעת הם יוצאים למאבקם הצודק. לקריאה בנושא [שיחה מקומית] ולהצטרפות למאבק [ועד הארצי למסלול ההשלמות לעו"ס – תואר שני]


״תלשת לי את הלב״. מאמר מעניין על דחייה רומנטית. איך זה שאנשים מסוימים (ובפרט זה גם מתבגרים) חווים פרידה רומנטית כדחייה קשה ואחרים משתמשים בכך לצמיחה אישית. [בתוך ״אלכסון״ מתורגם מ- Psychology Today]


מאמר מחקרי חדש: החשיבות של כאב נפשי ודיסוציאציה גופנית באובדנות של בני נוער. שניים מהמחברים הם מאוניברסיטת חיפה, ד״ר שי לוינגר ופרופ׳ אלי זומר [אנגלית, מתוך עמוד הפייסבוק של טראומה ודיסוציאציה]


ביום שני הבא, 25.5.15, בין השעות 18:00-19:30, יתקיים דיון מיוחד בנושא הפליית יוצאי/ות אתיופיה בראי המשפט. המפגש יתמקד בנושא מזווית העשייה של המרכז לחינוך משפטי קליני בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, בדגש על זכויות בהליך הפלילי, דיני עבודה והזכות לחינוך. הדיון ייערך בהשתתפות הקהל. המפגש יתקיים בחדר ברונפמן בבניין המנהלה, קמפוס הר הצופים בירושלים, בתיקיה המשותפת נמצאת ההזמנה לאירוע המהווה גם אישור כניסה לרכב משער מדעי הרוח.


שחוקים? מעוניינים לקבל סדנה למניעת שחיקה בלי לצאת מהבית? בבקשה… (אנגלית)

Want to learn how to use self-care to avoid professional burnout? Take the NASW webinar "Facing the Demons Head On: The Impact of Burnout in the Life of Every Social Worker, and the Necessity for Our Self-Care" on June 2 from 1 to 2:30 p.m ET and earn 1.5 CEUs http://bit.ly/1K6kFIh


עמותת ״מצמיחים״ או מרכז אס-או-אס אלימות – The Israeli SOS Center for Violence Studies היא ארגון ללא כוונת רווח הפועל מזה כעשר שנים בנושא מניעת אלימות וסדנאות בנושא למסגרות שונות. עמוד הפייסבוק שלהם מלא כל טוב מידע בתחום ומומלץ. גם עמוד הבית מומלץ.

אני מצרף בנוסף נתונים שהתפרסמו על בריונות ברשתות החברתיות שהתפרסמו בכנס כנרת שהתקיים לאחרונה והעמותה היתה שותפה לו [NRG]


זיווה מעיין, פסיכולוגית קלינית וקלינאית תקשורת, מבקשת לעורר דיון בנושא לא פשוט. לטענתה ״חקירות ילדים בגיל הרך הנעשות על ידי המשטרה, הן בעייתיות מכמה בחינות ובשל כך נידונו לכישלון״. היא מביאה דוגמאות מקרה רבות ומבקשת תגובות ודיון ער בנושא. מי מצטרף? [פסיכולוגיה עברית, דגתי ב״קהילות ילדים בסיכון״].


״הצעד השלושה עשר״ – מסתבר שדוקטרינת ״שנים עשר הצעדים״ הותיקה סופגת בשנים האחרונות ביקורת רבה. תוצאות עגומות בשטח, אי קיום מחקרים מבוססים ותוכניות גמילה עדכניות מוצלחות, הביאו את הכותבת גבריאל גלייזר למאמר בנושא ב״אטלנטיק״ (מתורגם לעברית). המאמר ארוך אבל כלל לא מייגע ומרתק למי שמכיר את הנושא ולמי שמטפל במתבגרים ולא מכיר, ילמד כאן שיעור חשוב. חשוב – כי נערים וצעירים רבים מופנים לסוגי טיפול שונים ומי אם לא אנו צריכים ״לשחות בחומר״ [אלכסון וקהילת התמכרויות במשרד הרווחה].


האינטרנט בשרות הטיפול הוא תחום הולך ומתפתח בעולם ועל אף מתנגדים רבים, הולך לכיוונים שונים. אפשר לפגוש אפילו פסיכואנליזה ברשת. לאחרונה פגשתי באפליקציה וסוג של סטארט-אפ (של אורן ורוני פרנק) בתחום בשם Talkspace. אפליקציה א-סינכרונית אשר הולכת ונהיית פופולרית. האם מתאימה למתבגרים? לדעתי מאוד. מי שלא צעיר מדי זוכר את התקופה בה פרצה לתודעה אפליקציה בשם icq – כמו תמיד, הצעירים מאמצים מיד טכנולוגיה ואופנה דיגיטלית חדשה ומצאתי את עצמי משוחח ברשת לא מעט, עם מתבגרים מסתגרים וכאלו שהתקשו מסיבות אלו ואחרות להגיע לטיפול. וזה היה במסגרת ציבורית והתקבל בצורה טבעית ביותר על ידי כולם, כולל המנהל (המאותגר טכנולוגית…). למה? לדעתי כי מה שחשוב זה המטרה ולא האמצעי. ברגע שאנו מקדשים אמצעי מסוים כגון ״חדר הטיפול״, הוא נהיה חשוב יותר מהנער העומד לפנינו וזקוק לעזרתנו ולא משנה איך ומה. אני ממליץ גם להכנס לבלוג של Talkspace ולמצוא שם מאמרים ורשימות קצרות ומלמדות (אנגלית).


ולקראת שבועות טקסט שדגתי מעמוד הפייסבוק של Playfulness- החופש לפעול

"וַתֹּאמֶר נָעֳמִי, לִשְׁתֵּי כַלֹּתֶיהָ, לֵכְנָה שֹּׁבְנָה אִשָּׁה לְבֵית אִמָּהּ; יעשה (יַעַשׂ) ה' עִמָּכֶם חֶסֶד, כַּאֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם עִם הַמֵּתִים וְעִמָּדִי. …. וַתֹּאמֶר רוּת אַל-תִּפְגְּעִי-בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי. " (מגילת רות, פרק א, פסוקים ח-טז)

"מגילת רות", שקוראים בשבועות, היא מגילה שכולה חסד בין אדם לאדם, המגילה מתארת מסע של שתי גיבורות ,נעמי ורות, שבוחרות אחרת ממה שמצופה מהן. נושא הבחירה ואי קבלת המציאות כפי שהיא שזור לאורך כל הטקסט האנושי והמכונן הזה.

גם רות וגם נעמי מחליטות להיכנס לחלק הבלתי נודע ולא להשאר או לחזור אל המציאות הבטוחה, נעמי בבחירתה לעזוב מואב לאחר מותם של בעלה ובניה ורות בבחירתה לקשור את חייה לנעמי ולא לחזור אל ארצה מולדתה במואב. למרות סיכוייהן הנמוכים להשתקם מהטרגדיה הגדולה שעברו הן בוחרות בפעולה שמחזירה את השליטה על חייהן לעצמן וכך בוחרות לא להיות קורבנות של המציאות הקשה שבהן הן חיות. הבחירה של רות להשאר עימה בעצם מלמדת את נעמי לא להשתקע בכעס על מה שהיה ועל מה שהחליטה בעבר, לא להתאבל ולהישאר בעצב ובדיכאון. היא מציעה כי היא תצא ללקוט שעורים באחד השדות שתמצא ובכך היא מצליחה להוציא גם את רות וגם את נעמי מעתיד נוראי של אובדן בעת שהיא קושרת את חייה לבועז ומצליחה לגרום לו להתעלות מעל כעס הסביבה מעזיבת משפחתה של נעמי בעת צרה בישראל.
הבחירה של נעמי לא לאפשר לזמן לעשות את שלו אלא להתחיל לקחת את העניינים בידיים ולשקם את עצמה בעזרת רות, היא בחירה שיש בה רצון לשנות את העתיד המצוי, שאינו מבטיח לה סיום טוב של החיים, לעתיד רצוי מלא תקוות. גם רות לאורך כל הטקסט הנפלא של המגילה פועלת על מנת לשנות את עתידה ולא מוכנה לשוב לאחור אלא מסתכלת קדימה ומשרטטת לה דרך להגיע אל מטרתה.
מגילת רות היא גם מגילה של קבלת האחר לתוכנו, מגילה הומניסטית שמתעסקת בתהליך הכנסת הגר שבורח ממציאות בלתי אפשרית לתוך החברה במדינה שיכולה לשקם אותו ולגונן עליו, אותה גרה ,רות, שצאצא יהיה דוד המלך, גרעין הגאולה לפי המסורת היהודית, הייתה פליטה , מהגרת עבודה שנלחמה למען חייה ולמען עתידה. מי ייתן ונדע גם אנחנו, ברוח המגילה, לקבל את הגר, הזר והשונה מאיתנו אל תוכנו ונבין כי שם הגרעין האנושי של הגאולה שלנו כבני אדם.

 

קישור לתיקיית גוגל לפוסט זה, תמצאו כאן. אשמח לתגובות, הערות ותוספות. מיכאל

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s