דגים ברשת 5.6.2015

שלום לכולם!

השבוע בבלוג, פוסט שיגוון ויעשיר את קריאת סופהשבוע שלכם: מה עושים כאשר רואים פוסט אובדני ברשת? (ועוד מידע על אובדנות), על הקשר בין בני נוער שסבלו מבריונות ודכאון, שני כנסים מעניינים, ראיון חשוב עם קצינת ברה״ן הראשית של צה״ל ועוד. אתם מוזמנים לשוטט בבלוג ולקרוא פוסטים קודמים, וכדי להשאר מעודכנים הרשמו לבלוג וקבלו עדכון במייל על כל פוסט חדש.

קריאה מהנה! מיכאל

 

sheeps and rocks

New Zealand – Elephant Rocks

מדריך: מה עושים כאשר רואים פוסט אובדני ברשת? אובדנות היא אחד מגורמי המוות הראשונים אצל מתבגרים וחשוב להיות מודעים לכל אספקט. ורד שביט, בעלת הבלוג המצוין ״אבק דיגיטלי״, כתבה לאחרונה על נושא זה והעלתה את המדריך לרשת. בעיני זהו פוסט חשוב ביותר ועל כל עובד נוער באשר הוא לקרוא ולשנן. ורד שמחה לקבל תגובות והערות ומעדכנת את המדריכים שלה בבלוג באופן תדיר [״אבק דיגיטלי״]. שימו לב לכל הקישורים המועילים בסוף הפוסט. חוצמזה, מומלץ לקרוא את ״המדריך להתמודדות דיגיטלית לאחר המוות״ אותו כתבה ורד. מאמר מעניין נוסף שהתפרסם ממש לאחרונה מנסה להסביר מדוע מתאבדים הרבה יותר גברים מנשים – ״הגברים אינם בוכים בלילה״ של וויל סטור במוזאיק [אלכסון] ומשער שהסיבה היא ״פרפקציוניזם חברתי״. חשוב ומעניין!


דו״חות מחקר: שני דו״חות מחקר מעניינים של מכון ברוקדייל הרלוונטיים לתחום הטיפול במתבגרים: "360 התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון" פועלת ב-7 השנים האחרונות בהובלת משרד הרווחה ובשותפות 4 משרדים נוספים. כיום פועלת התכנית ב-170 יישובים. דו״ח המחקר שלפנינו (תקציר ודו״ח מלא) התבסס על נתונים שנאספו בתשתית המידע היישובית (תמ"י) על אודות הילדים ובני-הנוער שקיבלו מענים דרך התכנית הלאומית בשנים 2013-2012. הדוח מציג: (א) ניתוח צרכים ומאפיינים של ילדים ובני נוער שמקבלים את המענים דרך התכנית הלאומית; (ב) ניתוח השינוי במצב הילדים בהתבסס על הדיווחים בנקודת הכניסה למענה וכעבור שנה של השתתפות במענה, וזאת בהתייחס ל-3 מענים נפוצים בקבוצות הגיל השונות. הדו״ח השני הוא על התכנית "מחסות לעצמאות" – תכנית לליווי בוגרי מעונות רשות חסות הנוער עם יציאתם לחיים עצמאיים. התכנית מופעלת מאז 2010 על-ידי עמותת עלם באמצעות רכזות המלוות באופן אישי ואינטנסיבי את הבוגרים, תומכות בהם ומסייעות בפנייה לשירותים. התכנית מופעלת במימון משרד הרווחה ובתמיכת קרן גנדיר. מחקר ההערכה שערך המכון על התכנית נועד לבחון את שילוב הבוגרים בקהילה ואת תרומתה למשתתפים. הדו״ח בחן את יישום התכנית לצורך שיפורה וקבלת החלטות על המשך הפעלתה. המידע נאסף בשנים 2011–2013 באמצעות ראיונות עם גורמים מחסות הנוער, צוות התכנית ונציגים משירותים בקהילה ועם בוגרים שהיו לקראת סיום התכנית וכן באמצעות שאלון לרכזות על כל הבוגרים שהשתתפו בתכנית בתקופת המחקר.


מחקר 2: מחקר שנעשה לאחרונה מגלה כי כשלושים אחוז מהמבוגרים הלוקים בדיכאון, סבלו מהצקות ובריונות בגיל ההתבגרות. מצד אחד זה קצת ברור מאליו אך מצד שני, תמיכה מחקרית כמותית בהשערות יכולה לקדם בטיפול. איך? בשאלת שאלות, בהכוונה של מתבגר שסובל מהצקות ובריונות לעזרה נפשית, בהעברת הידע שלנו כמטפלים על כך שדיכאון היא אחת התוצאות של תקופה כזו בילדות, להורים, אנשי חינוך וטיפול.


כנס 1: 6.7.15 המכללה האקדמית תל חי, ״הזדהות: תוקפן, קורבן ומה שבניהם״. נושא חשוב, מרצים מהשורה הראשונה, סדנאות מצוינות ונוף גלילי משגע.


כנס 2: כנס סקס אחר 15. השנה הכנס במתכונת מיוחדת של שולחנות עגולים בהשתתפות אנשי אקדמיה ופעילים קהילתיים, זאת לציון יום ההולדת החמש-עשרה לכנס! הכנס יתקיים ב 14.6 (יום א) באוניברסיטת תל-אביב. הכניסה חופשית והקהל מוזמן בחום! תכנית הכנס בלינקיה הרגילה בתחתית הפוסט.


ברה״ן בצה״ל: ״הלם קרב יעבור מהעולם רק כשיפסיקו להילחם״. מסכימים? ראיון עומק עם אל״מ קרן קינת הקב״נית הראשית של צה״ל. ממולץ קריאה לכל מי שעובד עם מתבגרים לפני ואחרי גיוס ולהיכרות עם תפיסת העולם של ברה״ן בצה״ל [מאקו, דגתי אצל ״רצים עם רמי״]


מחאה: ״זה לא רק מכנסונים, זו דרישה לחינוך אחר בבתי הספר״. אני תמיד אוהב לשמוע את קולם של המתבגרים, שזוכים לתרגל הלכה למעשה דמוקרטיה. בתקווה שנוכל תמיד לשמוע ולהשמיע את דעתנו… בתוך כל הקולות ב״מחאת המכנסונים״ מרענן לקרוא רשימה קצרה ורהוטה של נערה, תלמידת י״ב רותם אלישע [שיחה מקומית]


לא מוותרים על אף אחד: ״אף ילד לא נותר מאחור… האמנם?״ תרגום לעברית של הרצאתו המאלפת (כרגיל) של סר קן רובינסון בכנס TED 2013 על הנשירה באמריקה [הגיע זמן חינוך]. יהיה מעניין לראות את תגובות קוראי הבלוג העובדים בקידום נוער. כמה זה מזכיר את ״לא מוותרים לאף אחד, לא מוותרים על אף אחד״ של ק״נ בארץ…? אפשר גם לצפות בוידאו עם תרגום לעברית כאן או להוריד את הקובץ שנמצא בלינקיה של הבלוג. קן רובינסון מזכיר גם את מערכת החינוך של פינלנד. אז הנה ראיון שנערך לאחרונה עם פאסי סאלברג, מומחה עולמי לחינוך [הארץ דה-מרקר].


בריאות נפש: אצל אחוז גבוה מפגועי הנפש אשר לקו בסכיזופרניה מתפרצת המחלה בגיל ההתבגרות. סמדר בן עמי כותבת במאקו על בנה הסכיזופרן ועל ״מסע משפחתי לצד סכיזופרניה״. שיעור חשוב בהורות, קבלת האחר והשונה ובעיקר למידה. למידה על איך לא לפחד ממחלות נפש ופגועי נפש. מעורר השראה כבר אמרתי?


ואחרון חביב – המדריך למטפל.ת 2: ד״ר ניצה ירום מערערת על האקסיומה שלשתוק בטיפול זה תמיד טוב. נסו ליישם ותגלו עולמות חדשים…


כנסו ללינקיה בגוגל דרייב וגלו גם שם עולמות חדשים. שבת שלום! מ׳

 

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s